Jag utlovade ju en statusrapport kring våra nya, batteridrivna trädgårdsmaskiner. Hur gick det?
Robotgräsklipparen – Pass. “Vi” hann aldrig klart med planering av tomten varför den aldrig blev installerad och testad. Fråga nu inget mer på det.
Handgräsklipparen – På premiärturen tog batteriet slut innan hela gräsmattan var färdigklippt. Surt. Jag gick raka vägen in till datorn och beställde ännu ett batteri.
Såhär i efterhand vet jag varför batteriet tog slut så pass fort. Gräset var alltför långt första gången, vilket medförde att elmotorn gick för fullt istället för det energiläge jag hade valt. Efter första klippningen räcker nu ett batteri till hela tomten. Men eftersom jag även har en brant slänt att klippa behöver vi verkligen ett i reserv.
Klipparen med två batterier gick lös på ca 6 000 SEK. Klippresultatet är i toppklass, betydligt bättre än den 20 år gamla bensinklipparen. Om det beror på att knivarna är nya eller att elmotorn är mer effektiv kan jag inte svara på. Klipparen är dessutom lätt (max 20 kg) att flytta, förvara och att köra, även om den inte har drivning på hjulen som den äldre bensinklipparen. Men vi är supernöjda med både hanteringen och årets gräsmatta.
Trimmern – Den används av frun. Batteriet räcker tillräckligt länge, utan att behöva laddas efter varje användning. Konstruktionen med små plastknivar istället för nylonlina ställer vi oss neutrala till, efter en säsong. Knivarna går åt, men de är jätteenkla att byta. Till skillnad från nylonlinan på den gamla trimmern.
Batterier – De medföljande batterierna går blixtsnabbt att byta. De visar också aktuell laddning ganska bra. Däremot tar det flera timmar att ladda dem. Det är alltså högst relevant att ha extrabatterier. Till handgräsklipparen gick ett extrabatteri (minsta sorten) på mellan 1-1.500 kr. Men det var det värt för oss.
Jag kan verkligen rekommendera att byta från bensin till el.
Ursprunget till det här inlägget kommer från experimentet Live like a MP.